Logo

Polski pociąg "Europa"

 7 lipca 1934 r. wyruszył z Warszawy w pierwszą podróż okrężną po Europie polski pociąg turystyczny „Europa”, zapoczątkowując w ten sposób nową formę turystyki międzynarodowej.

Trasa biegła przez Niemcy (Berlin), Belgię (Bruksela), Francję (Paryż) i Włochy (Mediolan i Wenecja) oraz poprzez Austrię (Wiedeń) z powrotem do Polski. Wśród 250 uczestników znajdowali się przedstawiciele świata naukowego i finansowego, szereg wysokich dygnitarzy państwowych. Na warszawskim Dworcu Głównym orkiestra żegnała ich hymnem państwowym i marszem I Brygady.

Pięć dni wcześniej 2 lipca 1934 r. Ministerstwo Komunikacji urządziło jazdę pokazową dla dziennikarzy na trasie Warszawa- Spała. Wycieczka zgromadziła blisko 80 osób, reprezentujących warszawską prasę i korespondentów pism zagranicznych. W swoich relacjach najwięcej uwagi zwracali na specjalny wagon kąpielowy z łazienkami i natryskami. Był on dumą i chlubą Dyrekcji Kolejowej w Krakowie, która go wyprodukowała.

Ponadto wymieniali inne „luksusy” jak wagon salonowy, w którym przy dźwiękach muzyki odbywają się tańce, urządzenia do gry w brydża czy kabinę fryzjerską. Żywa muzyka pod postacią doskonałego kwartetu na przemian z muzyką mechaniczną (radiowa lub z płyt) przygrywała nam bez wytchnienia w wagonie- dancingu. To też tańczyliśmy ze specjalną satysfakcją, podnieceni świadomością, że rozpoczynamy tango w Skierniewicach a kończymy je w Koluszkach pisał reporter „Dobrego Wieczoru”.[1] Ilustrowany Kurier Codzienny donosił, że był to pierwszy w Europie tego rodzaju pociąg.[2]

Polskie Biuro Podróży ORBIS, współorganizator wycieczki, roztoczyło nad jej uczestnikami troskliwą opiekę. Przejazdy odbywały się głównie nocą, podczas gdy dnie przeznaczane były na zwiedzanie. Najdłużej bo po 3 dni zatrzymywał się pociąg w Paryżu i Nicei. Impreza spotkała się z dużym zainteresowaniem w odwiedzanych państwach. Polski pociąg wycieczkowy witany był wszędzie bardzo serdecznie a podróżni korzystali z wielu udogodnień. Np. konduktorzy niemieckich kolei, pełniący służbę w pociągu w trakcie przejazdu przez terytorium Rzeszy, mówili po polsku. Podróż przez pięć europejskich krajów i stolic zakończyła się 20 lipca 1934 r. w godzinach rannych w Warszawie.

W PAN Archiwum w Warszawie znajduje się oprawny album stanowiący dokumentację tej niezwykłej wycieczki (sygn. II-97 wykaz 1014 p. 297). Składają się na nią fotografie, wycinki prasowe oraz dwa radiogramy wysłane przez uczestników do wiceministra komunikacji Aleksandra Bobkowskiego.

Katarzyna Słojkowska

1. Przed wyjazdem z Warszawy orkiestra żegna wyjeżdżających raidowiczów

2. Radiogram wysłany z Cannes przez rajdowiczów do wiceministra komunikacji A. Bobkowskiego

3. Wnętrze wagonu dancingowego

1.jpg 2.jpg 3.jpg

 

[1] „Dobry Wieczór” 3 lipca 1934 r.

[2] „Ilustrowany Kurier Codzienny” 4 lipca 1934 r.

© 2017 e-graficy.pl