Czcionka: A- A A+

🚡Kolej linowa z Kuźnic na Kasprowy Wierch🚠

🚡Kolej linowa z Kuźnic na Kasprowy Wierch🚠

15 marca 1936 r. pierwsi pasażerowie wjechali na szczyt Kasprowego Wierchu nową koleją linową. Budowa kolei z Kuźnic na szczyt Kasprowego Wierchu ze stacją pośrednią na Myślenickich Turniach została wykonana w rekordowym czasie 7 miesięcy od 1 sierpnia 1935 r. do 29 lutego 1936 r. Uruchomienie kolei linowej umożliwiło dalsze inwestycje: budowę obserwatorium meteorologicznego na Kasprowym Wierchu i żółty szlak turystyczny („ceprostradę”) od Morskiego Oka do Szpiglasowej Przełęczy.
Inicjatorem budowy był ówczesny wiceminister komunikacji, prywatnie miłośnik sportów zimowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego Aleksander Bobkowski. Inwestorem było „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice) –Kasprowy Wierch” spółka z o. o.
W spuściźnie Pawła Funke (III 29), inżyniera z Fabryki Lin i Drutu w Sosnowcu, gdzie wyprodukowano linę nośną zachowały się wykonane przez niego fotografie z budowy kolei linowej na Kasprowy Wierch.
 
M. Ciara
 

Opis fotografii:                      

1. Prace przy montażu kolejki                                                                                             
2. Transport liny nośnej do kolei linowej na Kasprowy Wierch                             
3. Paweł Funke w Zakopanem w latach trzydziestych XX w.                                
4. Tablica upamiętniająca budowę kolei linowej na Kasprowy Wierch                 

Polska Akademia Nauk Archiwum w Warszawie

ul. Nowy Świat 72 

00-330 Warszawa

kwerenda@archiwum.pan.pl

tel./fax +48 22 657 27 88

tel. +48 22 657 28 92

Pracownia Naukowa

czynna od poniedziałku do piątku 

od 9.00 do 15.30

fb