🚡Kolej linowa z Kuźnic na Kasprowy Wierch🚠
Kolej linowa z Kuźnic na Kasprowy Wierch
15 marca 1936 r. pierwsi pasażerowie wjechali na szczyt Kasprowego Wierchu nową koleją linową. Budowa kolei z Kuźnic na szczyt Kasprowego Wierchu ze stacją pośrednią na Myślenickich Turniach została wykonana w rekordowym czasie 7 miesięcy od 1 sierpnia 1935 r. do 29 lutego 1936 r. Uruchomienie kolei linowej umożliwiło dalsze inwestycje: budowę obserwatorium meteorologicznego na Kasprowym Wierchu i żółty szlak turystyczny („ceprostradę”) od Morskiego Oka do Szpiglasowej Przełęczy.
Inicjatorem budowy był ówczesny wiceminister komunikacji, prywatnie miłośnik sportów zimowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego Aleksander Bobkowski. Inwestorem było „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice) –Kasprowy Wierch” spółka z o. o.
W spuściźnie Pawła Funke (III 29), inżyniera z Fabryki Lin i Drutu w Sosnowcu, gdzie wyprodukowano linę nośną zachowały się wykonane przez niego fotografie z budowy kolei linowej na Kasprowy Wierch.
M. Ciara
#PAN #APAN #PANArchiwumwWarszawie #ciekawezbiory #PawełFunke #Kolejkalinowa #góry #KasprowyWierch #MorskieOko #SzpiglasowaPrzełęcz
Opis fotografii:
1. Prace przy montażu kolejki
2. Transport liny nośnej do kolei linowej na Kasprowy Wierch
3. Paweł Funke w Zakopanem w latach trzydziestych XX w.
4. Tablica upamiętniająca budowę kolei linowej na Kasprowy Wierch